Hoe maken ik een juiste keuze voor of tegen handhelds in de horeca ?
Bij horeca kassasystemen van Tonit biededen wij naast de
gewone kassa uiteraard ook een mobiele kassasysteem op lossing. Deze snelle mobiele
horeca kassasysteem oplossing biet alle functionaliteit voor de bediening die
zij gewend zijn, op de reguliere Horeca kassa. Zoals bestellingen op nemen,
afrekenen, splitsen van de rekening en het registreren van persoonlijke wensen
van de gast en deze dan door te zenden naar keuken en bar.
Mobiel de bestelling opnemen levert geld op, maar blijft de gastvrijheid gewaarborgd?
Gastvrijheid is erg belangrijk.
Sinds een aantal jaar wordt er druk gezocht naar mogelijkheden
om door middel van digitale hulpmiddelen de omzet in het horecabedrijf te
verhogen. Inmiddels heeft die zoektocht geleid tot slimme
toepassingsmogelijkheden.
Horeca ondernemers staan vaak wel open voor deze slimme
digitale toepassingsmogelijkheden, maar geven tegelijkertijd duidelijk aan dat
bij het gebruik van deze hulpmiddelen absoluut niet mag worden ingeleverd op de
gastvrijheid. Een gast moet zich ten slotte welkom voelen.
Wat wil een gast? Hier wordt onderzoek naar gedaan. Een gast
wil zich welkom voelen en vriendelijk te woord worden gestaan. Er moet snel
besteld kunnen worden en het wordt vaak op prijs gesteld wanneer de ober mee
denkt met de gast. De gast vindt het prettig om op ideeën te worden gebracht en
is vaak op zoek naar even een moment van rust binnen de hectiek van de dag.
Ontspanning is belangrijk. Irritatie door fouten is uit den boze. De zaak moet
schoon zijn en een frisse uitstraling hebben. Men wil vertrouwen kunnen hebben
in de kwaliteit van het eten. De ondernemer en het personeel moeten er zin in
hebben en de gast wil serieus worden genomen. Kortom gastvrijheid.
Trend
Er bestaan op dit moment al heel veel digitale
toepassingsmogelijkheden voor horeca ondernemers. Ik pik er één uit en zal deze
trend toelichten. Ik geef aan wat de plussen en eventuele minnen zijn.
De ober die per handheld aan een tafel de bestelling op
neemt
De afgelopen jaren worden meer en meer handhelds ingezet om
bestellingen digitaal op te nemen aan tafel bij de gast. De handhelds vervangen
daardoor steeds meer het bonnenboekje waarin de bestellingen met de hand werden
genoteerd. Ook het onthouden van de bestelling aan tafel wordt steeds vaker
vervangen. Snelle en vriendelijke bediening. Een eerste voordeel van het
gebruik van handhelds, is de snelheid voor de gast. Een optimale snelheid kan
worden bereikt door een ober een handheld te geven die aan elke tafel een
praatje maakt en de bestelling op neemt. Een veel gehoorde bedenking van horeca
ondernemers is, dat de klant het waarschijnlijk niet als heel gastvrij ervaart
wanneer de ober op een scherm tuurt tijdens het opnemen van de bestelling. In
de praktijk blijkt dat een vriendelijke ober die uitlegt wat hij of zij aan het
doen is en tijdens het noteren van de bestelling de gast regelmatig aan kijkt,
helemaal niet als ongastvrij wordt ervaren.
Rust en ontspanning
Een tweede voordeel is dat er snel contact met de ober kan
worden gemaakt, omdat er rust heerst in de zaak of op het terras. Immers er
loopt maar één enkel aanspreekpunt rond voor de gast. Dit draagt bij aan het
ontspannen gevoel waarnaar een gast op zoek is. Bij een grote zaak zullen er
uiteraard meerdere aanspreekpunten voor de gast zijn. Doordat zij verdeeld
zullen zijn over de zaak, zal de rust gewaarborgd blijven. Snel een eerste
drankje dat goodwill kweekt.
Ten derde, direct na het afronden van de bestelling op de
handheld, kan de bestelling naar keuze van de ondernemer worden opgesplitst in
bijvoorbeeld een bon voor de keuken en een bon voor de bar. Dit gebeurt
automatisch. Door aparte obers in te zetten die uitsluitend drankjes of
gerechten naar de gasten brengen, wordt een optimale snelheid bereikt. Door een
splitsing aan te brengen in een drankenbon en een keuken bon, kan een gast snel
zijn eerste drankje krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer een gast
snel een eerste drankje krijgt, er tijd over blijft voor nog een drankje en
misschien nog wel één. Door de invoering van handhelds en de bovenstaande
toepassingsmethode, blijkt op een zomers terras de drankenomzet met zo’n 33% te
kunnen worden verhoogd. Meedenken met de gast.
Een vierde voordeel is dat door de rust die in de zaak of op
het terras ontstaat en de snelle invoermogelijkheid van de bestelling, er tijd
is om de gast te adviseren in de wijn keuze of het aanprijzen van een voor– of
nagerecht of misschien een lekkere dessertwijn bij het nagerecht (upselling ).
Het mes blijkt hierdoor aan twee kanten te snijden. Enerzijds blijkt namelijk
de omzet te stijgen. Aan de andere kant blijken gasten zich in de watten gelegd
te voelen. De ondernemer heeft zelf invloed op de omzet uit upselling. Immers
bij het gebruik van handhelds blijft er persoonlijk contact met de gast en de
ober. Een goed geïnformeerde ober kan suggesties aan de gast doen.
Een vijfde voordeel is dat een ondernemer aanzienlijk op
zijn personeelskosten blijkt te kunnen besparen. Er hoeft minder personeel te
worden ingezet.
Daarnaast blijkt dat fouten maken, in wezen niet langer
mogelijk is. Immers de bestellingen zijn digitaal geplaatst en komen in een
duidelijk leesbaar lettertype op een bon te staan. Doordat slechts één ober of
enkele obers bestellingen invoeren en later de betalingen in ontvangst nemen,
heerst er ook rust en overzicht wat betreft de geldstroom. Wie heeft welk
bedrag in de portemonnee?
De gast blijkt het te waarderen wanneer zijn bestelling
volledig en correct aan tafel wordt gebracht.
Conclusie: Digitaal de bestelling opnemen levert geld open
de gastvrijheid blijft inderdaad gewaarborgd!
Door het gebruik van handhelds neemt de omzet bij optimaal
gebruik van de handhelds toe op twee manieren. Ten eerst omdat er door een hoge
snelheid tijd over blijft om meer aan te bieden aan de gast en er door
persoonlijk contact een upselling mogelijkheid blijft. Ten tweede omdat op
kosten kan worden bespaard. Immers er kan minder personeel worden ingezet en er
worden minder fouten gemaakt. De gastvrijheid blijft gewaarborgd doordat het
gebruik van handhelds aansluit bij wat een gast tegenwoordig wil. Minpuntjes
kunnen worden beperkt door de bediening goed te instrueren.